dilluns, 14 d’abril del 2014

42

ELS ENAMORATS DE LA LLUNA
(UN CONTE PER A TITELLES)

PROTAGONISTES: Dos gats, el Tanoca i l’Estaquirot.
Un mussol savi i dues cries de mussols.
La lluna amb les seves quatre fases
DECORAT: Les branques més altes d’un arbre, i la lluna canviant sobre el cel fosc i estelat.

S’AIXECA EL TALÓ

(S’ESCOLTEN PRIMER ELS MIOLS I DESPRÉS LES VEUS DELS DOS GATS RERE EL TEATRET. EN AQUEST PRIMER ACTE, NO HI HA LLUNA,NOMÉS EL CEL.)

TANOCA.- No ens tens prou de mirar la lluna des de la teulada del mas?
ESTAQUIROT.- Aquí dalt de l’‘arbre la veurem millor. Au, pugem d’una vegada....


(ARA JA ES VEUEN ELS GATS DALT DE L’ARBRE)

ESTAQUIROT.- Redimonis de bigoti!. On s’ha amagat avui la lluna?
TANOCA.- Ja saps que hi ha nits que no es deixa veure. Potser avui també s’amagarà de nosaltres....És tan coqueta....tan bufona, ella.
ESTAQUIROT.-Doncs m’enfadaré molt si avui no la puc veure. N’estic tan enamorat.....!


(A LA DRETA DE LES BRANQUES APAREIXEN DOS MUSSOLETS)

MUSSOLET 1.-Hi, hi hi.... ho has sentit, germanet mussol?. El gat està e-na-mo-rat de la lluna....que divertit ! MUSSSOLET 2.- Jo em pregunto què fan aquí dalt. Això és territori nostre.
TANOCA.- Qui parla....?. Qui sou....?
MUSSOLET 1- Som mussols, que no ho veieu?. Estem esperant el pare que ha anat a buscar el nostre sopar. ESTAQUIROT.- Quina idea m’has donat, ocellet d’ulls grossos. Vosaltres dos sereu el nostre sopar.... Què me’n dius, Tanoca?.
TANOCA.- No en tens prou amb els dos ratolins que ens hem cruspit?. Jo ja tinc la panxa plena....Uf, no m’entraria res més.
ESTAQUIROT.- Bé, ho deixarem estar per aquesta nit. Però...no us acosteu gaire que la carn és dèbil i podria tenir un rampell.
MUSSOLET 1.- Deixeu-nos estar amb vosaltres dos. Hem sortit del nostre cau per a mirar la lluna. També la cerquem sempre, és un costum propi dels mussols.
MUSSOLET 2.- Germanet, tu creus que ens podem refiar d’aquests dos?. El pare diu que....?
MUSSOLET 1.- En les guerres sempre hi ha “treves”, en aquest moment som amics, perquè tots quatre volem mirar la nostra amiga lluna.
TANOCA.- Aquesta nit ella tarda molt. On dimonis s’ha amagat?
MUSSOLET 1.- Ara recordo que el pare coneix una cançó que fa aparèixer la lluna per art d’encanteri... Els nens la canten a l’escola, se’n diu: la lluna, la pruna i fa així.....

(S’HA D’ENTONAR LA CANÇÓ FENT NOMÉS UH, UH UH, SEGUINT AQUEST RITME: Uh uh, uh.- uh uh uh – uh uh uh uh uh.- Uh uh uh – uh uh uh – uh uh uh uh hu)
LA CANTEN VÀRIES VEGADES FINS QUE ELS GATS ENTONEN LA CANÇÓ AMB ELS SEUS MIOLS, AIXÍ Meu meu,meu meu, meu meu meu meu.- Meu meu, meu meu, meu meu marrameu.....


EN UN MOMENT DE DESCANS, UNA VEU EN OFF DIU:

- “Aquests nens i nenes podrien ajudar-los cantant plegats alhora?.Aquesta colla de galifardeus necessiten un cop de mà. Els ajudem, doncs?. Organitzem-nos: els de la dreta, que facin de mussols. I els de l’esquerra, que facin de gats. Esteu preparats?.... Doncs apa, tots a cantar !

GATS I MUSSOLS COMENCEN A CANTAR ACOMPANYATS DE TOT EL XIVARRI DE LA QUITXALLA. S’HA DE FER ELS POSSIBLES PER A ENGRESCAR-LOS AL MÀXIM. AL CAP D’UNA BONA ESTONA, APAREIX EL PARE MUSSOL I ELS FA CALLAR A TOTS.

PARE MUSSOL.- Què esteu fent, colla de babaus?. Ja podeu anar cantant, ja. Aquesta nit és lluna nova i ella no es veurà. No coneixeu les fases de la lluna?
ESTAQUIROT.- No sé de què em parles. I vosaltres, nens?. Sabeu això de les fases aquestes....?
(SE SUPOSA QUE ELS NENS DIRAN SI O NO. SI CALLEN, CAL REPETIR LA FRASE DE CARA A ELLS)

PARE MUSSOL.- Ai,ai, ja veig que em toca practicar de nou el meu doctorat de gran mestre mussol. Bé, la lluna te quatre fases anomenades: lluna creixent, lluna plena, lluna minvant i lluna nova. Sabeu? De fet la lluna no canvia, sinó que és només la part il·luminada que mostra a la Terra.
MUSSOLET 1.- Pare, vols dir que la lluna segueix estant al mateix lloc encara que no la veiem....?
PARE MUSSOL- Ben dit, estimat meu. En la prima fase, a lluna creixent, la part visible de la lluna, sembla la lletra D. Aquesta fase dura de 13 a 14 dies.


(EN AQUEST PRECÍS MOMENT, APAREIX AL CEL, LA LLUNA CREIXENT, DESAPAREIXENT SEGUIDAMENT AL CAP DE POCS MINUTS)

ESTAQUIROT.- Ah, si, és quan sembla un tall de meló....
(GIRANT-SE CARA ALS NENS)
ESTAQUIROT.- A que sembla un tall de meló... A que si?.
PARE MUSSOL.- Després ve la LLUNA PLENA que es veu perfectament rodona, perquè la cara de la lluna il•luminada pel Sol es veu totalment. Ah, però aquesta fase només dura una sola nit.


(ARA APAREIX LA LLUNA PLENA DURANT UNS INSTANTS)

TANOCA,. A mi és quan més m’agrada, quan està planeta del tot, rodoneta, blanqueta.... però a la nit següent, ja no és rodona.
ESTAQUIROT.- Jo n’estic enamorat del tot.
MUSSOLETS 1 I 2.- A nosaltres també ens agrada rodoneta i blanqueta.
PARE MUSSOL.- Si, però només dura una sola nit. Després, en el seu viatge al voltant de la Terra, arriba un vespre que queda totalment amagada i no es deixa veure. Està en la fase de LLUNA NOVA.


(ARA JA NO HI HA CAP LLUNA,)

MUSSOLET 1.- Ja ho entenc. Avui toca la Lluna nova i per això no la veiem.
PARE MUSSOL.- Ets digne del teu pare, mussolet meu. Ho entens tot a la primera. I vosaltres, gats i nens..... ho heu entès bé?


(ESPEREM LA REACCIÓ DELS NENS) SI NO CONTESTEN, REPETIR LA FRASE DE: HO HEU ENTÈS BÉ....? )

PARE MUSSOL.- I després ve LA LLUNA MINVANT.

(ARA APAREIX LA LLUNA MINVANT)

ESTAQUIROT.- Sí, sí, ja la conec. És l’altre tall de meló però de la lletra C. Oi que si, Mestre Mussol?
PARE MUSSOL.- Mol bé, gatet. Efectivament, Aquesta fase també dura de 13 a 14 dies.
TANOCA.- Així com que avui estem a lluna Nova, demà ja la veurem....amb lluna.... lluna.....Ara no me’n recordo pas. No sé si és la lletra D o la lletra C.
ESTAQUIROT.- La lletra D. Oi que sí, oi que sí....?
MUSSOLETS.- No, no, demà semblarà una C. Serà la lluna minvant.
PARE MUSSOL.- I vosaltres, nens i nenes, què dieu....? La C de lluna Minvant o la D de lluna Creixent?. Au, mulleu-vos, a veure si heu après la lliçó.


(ESPERAR LA RESPOSTA DELS NENS I DESPRÉS CONTINUAR LA LLIÇÓ)

PARE MUSSOL.- Bé, bé, repeteixo un cop més. Pareu atenció. Lluna CREIXENT lletra D. Lluna PLENA, rodoneta i blanca. Lluna NOVA, no es veu i Lluna MINVANT lletra C.

(VAN APAREIXENT A MIDA QUE EL MUSSOL LES VAN ANOMENANT, LES DIFERENTS FASES DE LA LLUNA)

MUSSOLET 1.- Pare, tinc gana. Què ens has dut per a sopar?
MUSSOLET 2.- Jo també, jo també tinc moooolta ganona.
PARE MUSSOL.- Doncs, anem al nostre forat de l’arbre i sopem plegats. Vosaltres dos, gatets, si sou bons minyons com avui i no voleu fer cap mal als meus petitons, podeu tornar aquí dalt totes les nits que vulgueu.
MUSSOLET 1.- Podem cantar un cop més la cançó de la lluna i la pruna?. Nosaltres ho fem a la nostra manera, els gats a la seva i la resta de nens que la cantin com l’han après a casa o a l’escola. D’acord?. Crec que la lletra diu així:


La lluna i la pruna
Tota vestida de dol
Sa mare que la crida
I son pare que no vol


(GATS I MUSSOLS, DE CARA ALS NENS ES POSEN A CANTAR ELS MEUS MARRAMEUS I ELS UH, UH CORRESPONENTS. ESPERANT QUE ELS NENS CANTIN LA LLETRADE LA CANÇÓ:

(LA CANTARELLA QUE DURI FORÇA ESTONA I QUE CAIGUI EL TALÓ)

JOANA

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

descripcion